CHRISTIANITY!

Jesus is coming..
look busy!


Jag vill vara kristen!  Visst låter det konstigt ? Men alltså seriöst jag vill kunna säga bara rakt ut: jag är kristen!
Liksom visst jag är döpt till protestant och mina pappas sida är katoliker men hela mitt liv så har det liksom inte fastnat på mig och detta är typ p.g.a 1 sak.

  • All text om att homosexuella är syndare...

För hur ska jag kunna vara med i en religion som är emot mig själv ? och det som är lite koko i mitt huvud är att jag vill helst vara katolik, jag anser att den kyrkan är mycket "finare" medan protestantismen verkar så tråkig... men samtidigt så är det katolikerna som är så hårda och stränga i sina budskap. Men hur kan andra HBT ( Homosexuella, Bisexuella & Transexuell ) människor vara kristna då ?

Samtidigt snackar alla om att dem inte tänker så som GT ( Gamla Testamentet ) utan att dem utgår från NT ( Nya Testamentet ) men hur kan man göra det ? Hur kan man bara välja att ignorera en hel text som tydligen har guds budskap i sig ? och samtidigt så hör man om folk som säger att ordet Kristendom kommer från Kristi Lära, att man går efter det som Jesus sa och att han har aldrig nämnt något om HBT människor som en synd utan han har ju sagt att alla är lika värda, behandla din näste så som du själv vill bli behandlad - fett smart snubbe där alltså!  

Så den teorin skulle jag faktiskt kunna gå med på... för han är ju typ som Tomas Di Leva med ett kärlek-är-liv budskap fast med lite mer street cred och och kanske inte lika flummig.

För jag har födits upp i en familj där man, speciellt utav min farmor och farfar, är kristen och där Gud är allsmäktig. Varje gång man sov hemma hos farmor och farfar så fick man inte somna förens man sagt en ungersk bön som man lärde sig ganska snabbt vilket kändes ganska grymt hehe och jag vet att så fort som något illa händer så knäpper man automatiskt gärna händerna och ber till Gud.

Men samtidigt så har jag alltid sett mig själv som en "wiccan", en person ( en religion - Wicca ) som ser på gudomligheten som en gud och gudinna och jag vet inte men just under kristendomen så ser jag ofta Maria som något gudomligt, som någon som jag gärna vänder mig mot. Men samtidigt så kan ju det bara ha något att göra med att man gärna pratar med sin mor hellre än sin far o.s.v.  Så ni förstår att jag är helt tvistad! För jag vill tro. Jag vet att jag tror på vissa saker och mycket är ju kristendoms knutet - himmelen o.s.v.

Så vet bara inte hur jag ska göra för detta är ändå ett ämne som jag liksom vill ha utrett för känns som om att jag söker helta tiden men aldrig hittar något... dem flesta gör ju kristendomen till sin egna bara. Jag kan fråga mina kompisar liksom hur dem kan vara katoliker när påven har ett sånt budskap om HBT människor samtidigt som dem är kompisar med mig men dem säger bara att dem antingen följer NT eller att dem inte riktigt bryr sig om det, att det är gammal-modigt snack eller att dem följer Jesus ord bara och det är nog det som jag känner att jag skulle kunna göra. Liksom visst jag är ju kristen då men inte nödvändigtvis till botten - jag följer bara en klok mans ord.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0