DUNA TV!

To watch DunaTV or not to watch DunaTV!
That... is the question!


Satt hemma hos farmor och farfar i deras vardagsrum och kollade på tv idag efter att ha käkat. Efter en stund så säger båda mina systrar att jag ska byta kanal till något svenskt. Jag kollade då på "DunaTV" vilket är en ungersk kanal och jag förklarade att nej, jag vill kolla på det här och dem fortsatte då med att säga att "du förstår ju ändå inte vad dem säger" men där har dem delvis fel.

Jag absolut älskar att sitta och titta på ungersk tv!  Älskar att ligga och somna i farmor och farfars soffa samtidigt som man vaknar upp och hör en massa ungerskt prat i bakgrunden, det får mig att känna mig hemma. Det är samma sak som när man väl är I Ungern  -  Det är så jäkla underbart att se och höra hur alla runt om än pratar ungerska och vetskapen om att det ända sättet för att få fram ett budskap till dem är genom att prata ungerska med dem eftersom praktiskt taget ingen utav den äldre generationen kan engelska..



( old school serie på DunaTV hehe )



Samtidigt så förstår man ju faktiskt tv serier fastän det inte är ens egna språk och den lilla ungerska jag kan hjälper faktiskt. Var så kul att efter att tag bara sitta med ena syrran och bara: han har just fått reda på att han har ännu en son och han har nu berättat de för sin "nya" son som sedan blev galen och snackade om att aldrig ha haft någon far på helger o.s.v och hans första son gillar inte den "nya" sonen bla.. bla.. bla.. hahaha  x) 

Så varför inte, varför ska man inte kolla liksom  ?  Men för mig så handlar det mest om själva känslan.. känner mig bekväm i att höra "mitt språk" för det är ju lika mycket mitt språk som svenskan och jag kommer behöva kunna det senare i livet... eller ah, skulle behöva kunna det nu men ah - I'm on my way haha!  Och sen skadar det ju inte att liksom höra det flytande i ens omgivning. You more the merrier!


ooooooh va jag verkligen vill till Ungern just nu!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0