ÄLSKADE BROR!







Min Bror
-
TONY ÖSTMAN!




Älskade bror, jag fattar inte att du inte finns vid mig även om jag vet att du alltid kommer göra det. Kom hem idag för några timmar sen och han bara gå och läsa allas kort som stod bland alla blommor vi fått sen bröt jag ihop med min familj. Klarar inte av det, så fort jag ser en bild på dig så är jag på kanten att bryta ihop eftersom det nästan inte finns en ändå bild där du inte ler.. det stor ett foto på dig i vardagsrummet bland alla underbara bukettet från ännu underbarare människor där du ler rakt in i kameran och jag känner verkligen hur du ser mig.

Jag älskar dig så enormt mycket och jag fattar inte hur jag ska klara att leva utan dig.. skolan börjar om ca 2 veckor men förstår inte hur jag ska klara det, jag kan inte ens lyssna på hälften utav all min musik på datorn eftersom alla låtar associerar till något minne från din och min tid tillsammans, att vilja kolla kolla på filmer o.s.v är nästan hemskare. Hur ska jag kunna skratta ihjäl mig så att jag får krupp igen så som jag än gång gjort, nu när du inte skrattar vid min sida ( ? )

När jag åkte i flygplanet från Ungern idag ( 2 veckor för tidigt ) så kom jag på minst 4 skämt som var klockrena för oss.. Kommer du ihåg Eddie Izzards skämt om piloten som käkade Germy Dodgers och Chocholat Bisquites, jag satt och upprepade skämten, högt, eftersom jag visste att du lyssnade. Jag fnissade till.


Min älskade och underbara bror var på jobbet den 25 Juli när han skulle lasta upp en container bakom en Konsum affär på en lastbil. Han hakar på den första kroken och ska sedan forstätta med andra, mitt i detta börjar container att röra på sig och Tony hamnar då mellan container och väggen. Han blir skickad med helikopter till Karolinska och ligger där medvetslös i 6 dagar, de försöker väcka honom men han vaknar inte när de tar bort bedövningen utav krampar bara. Han har inga blåmärken alls på kroppen, han har inge sår alls.. det ända han har är 2 brutna revben, dessa sägs ha kunnat uppstå när dem senare gjorde HLR. Min bror var stark och höll emot hela containern men orkade inte helt utan fastnade och när dem väl hittade honom så hade han ingen puls. Efter 3 dagar så sjönk alla värden, han kissade kolsvart, och allt förvärrades bara. De försökte rädda honom men förgäves, min underbara bror och en utav mina bästa vänner dog.

Medans jag skriver det här så rinner tårarna ner för mina kinder, jag har gråtit så mycket idag och så ännu mer under tiden i Ungern. Hur ska jag klara detta.. Du var min bror, min bästa vän, min absolute förebild och min nummer 1 vägvisare. Du har lärt mig så mycket.. du var den som visade vilken musik man ska lyssna på, vad man lyssnar efter o.s.v. Du introducerade mig för Guns N Roses, Metalicca, SOAD m.m. och lät mig sedan utforska världen utav musik själv: Ozzy Osbourne, Evanescence, Black Sabbath, Slipknot.. men du var inte som alla andra och det ser man i mig.

Musik är musik och inte en stil, jag kommer ihåg hur vi för några veckor sen lyssnade på någon skiva du hade bränt och vi älskade alla låtar och sjöng med alla och garvade åt att folk inte alls kunde ha fattat vad vi lyssnade på när vi åkte förbi i din bil.. det var allt från D4L, Britney Spears, Bethoween, Mozart, SOAD, Helene Sjöholm, Popcorn mix, Lean Rimes med massa andra. Du var verkligen min vägledare..

Vi hade extakt likadan humor och snackade engelska: vadå, allting låter alltid bättre på engelska  -  brukade vi säga tillsammans. Jag vet inte hur många gånger vi sett Eddie Izzard's - våran gud - dvd.er eftersom du hade allihopa.. vi såg honom t.o.m live på Cirkus och det var en utav de mest roliga dagarna i hela mitt liv. Vi såg nog på Achmed The Dead Terrorist över 10ggr tillsammans och jag kommer ihåg hur jag satt vid datorn och du lutade dig över mig för att se och hur vi grät av skratt. Vi skämtade alltid om hur vi ville vara med i The Real Life så att folk alltid filmade våra moments liksom, hur vi skulle starta en reality såpa eftersom alla skulle garva ihjäl sig till oss.. hur vi skulle bli översättare åt filmer eftersom alla andra suger så enormt, vet inte hur många fel vi har hittat i massa filmer.. Alltid kom jag med en helt sjuk idé som dessa och då hade du alltid tänkt exakt samma sak och hade kommit på något ännu sjukare, vi satte ihop våra idéer och tyckte att vi var så jävla smarta, haaha. Mitch Hedberg var också en utav våra största idoler, tyvärr så dog han som dig förtidigt.. även om hans bortgång var orsakad utav droger.. har du träffat på honom än ?
  • You know that Pepperidge Farm bread, that stuff is fancy. That stuff is wrapped twice. You open it, and then still ain't open. That's why I don't buy it, I don't need another step between me and toast. Mitch Hedberg

Och alla filmer vi såg på.. senaste filmen var Alvin och Gänget ( fast på engelska såklart, aldrig att vi skulle kolla på en svensk översatt film - det var full skamm över det liksom ) . Vi älskade att kolla på dessa annimerade filmerna och filmer rent allmänt. Kollade på alla Sagan Om Ringen filmerna och skulla ha kollat på alla Matrix filmerna men sista skippade vi och bestämde oss för att kolla på Hitta Nemo istället. Goda tider. Vi älskade alla dem filmerna: Katten Gustaf, Hitta Nemo, Bilar, Madagascar m.m. Du, jag och mamma var nyligen och såg på Mamma Mia på Heron och efter att ha sett alla reklamer så bestämde vi oss för att vi skulle ha en bio dag efter att jag kommit hem ifrån Ungern. Vi skulle se Kung Fu Panda, Wall-E och typ 2 filmer till som jag inte riktigt kom ihåg.. vet bara att jag och du satt och garvade ihjäl oss till trailern utav Wall-E medans resten utav publiken och mamma bara satt som frusna.. torra jäklar heehe.

Du ringde alltid eller frågade på msn bara: kan du komma upp senare ikväll ? Jag har en ny film jag vill visa och självklart öl i kylen.. Var alltid lika roligt att titta med dig och den gången då jag kom upp och frågade om vi inte kunde köpa en melon eftersom jag inte var så sugen på massa sött till filmen. Såklart hade du tänkt exakt samma sak och hade redan vart och köpt en melon endast för dig och mig.. så jävla lika alltså!!

Jag fattar inte riktigt hur jag ska klara detta själv.. vill förklara för alla er som orkat er så här långt i texten ( bravo till er alltså ) men vill verkligen förklara hur god människa min bror Tony var.

Vägvisandet var heller inte över för min eller din del.. de senaste månaderna hade vi börjat övningsköra och det gick skit bra och du var en helt perfekt lärare, du tog till dig en helt nollställd kille inom bilämnet och lärde mig så mycket du kunde.. tyvärr hann vi inte komma allt för långt men du har lärde mig grunden och det kommer jag för alltid komma ihåg.
Vi hade alltid så jävla roligt och vilka minnen vi har.. när vi körde Get Away i Inget efter att ha snott högtalare från en bil som någon redan hade snott före oss och sedan dumpat i skogen typ.. vill du ha några högtalare hade du frågat och sedan kommit tillbaka med 4 st som värsta inbrottsproffset haaha. Men vadå, den var ju redan förstörd så kunde lika gärna ta det som funkade liksom.. älskade bror alltså.

På vägen hem från Ungern så hade morsan sagt att Internet hade dött. Ring Tony och be honom lage det då da hade jag tänkt men som tur var hunnit stoppa innan det rann ur min mun. Kan inte fattade det liksom.. du var alltid experten och du kunde alltid allt om datorer, vem ska hjälpa oss nu då  ?  Du har lärt mig så gott som du kan men du vet att jag är mer utav en inernet nörd än en själva databurks nörd. Men sen var ju du också alltid värsta teknikbögen som jag ofta kallade det.

Du kom alltid uppspelt som en liten 5 åring på julafton och bara: Nicklas, kom hem till mig så ska du få se en sak.. som om att det skulle ha vart något till mig, du visste att jag inte alls var lite hypad som dig men jag älskade ändå att du ville visa mig.. det senaste inköpet var ju den helt onödiga bilstereon med touch screen och en medföljande dosa!  "Du sitter ju med dosan ca 2dm från stereon, vad ska du med en dosa till då för" hade jag frågat.. "det är coolare" hade du harklat ur dig samtidigt som du satt och läste instruktionerna till den och sedan drog du igång Bass Test Låten för att testa din nya feta bas som du just hade köpt och som nu låg i bagaget och skakade fönstrena.


"Bum Bum Bum..Bum Bum Bum..Bum Bum Bum.. Shake that laffy taffy, that laffy taffy"
Låten med bäst bas enligt dig.


Ser ni, förstår ni hur svårt detta är för mig ( ?!!? )  Hur ska jag kunna släppa en sån underbar person, han var t.o.m vissa gånger som en fadersgestalt mot än.. hur ska man kunna släppa det fysiska taget om det liksom.. Nu förstår jag att det inte är någon som läser men vill ändå få detta ur mig liksom eftersom jag tycker att han är värd denna förklaringen. En kille med ett ständigt leende på läpparna, en öppen famn och med ett hjärta osm var lika stort som han själv.

Fick höra för några dagar sen utav min mamma att hans kompisar har gjort en helt magnifik gest i hans ära. Min bror var ett utav Södertäljes starkaste SSK fans och det kan de flesta intyga.. ända sedan han var ca 12 år tror jag så har han inte missat en ända hemmamatch i Arenan a.k.a Templet som tony så fint uttryckte det, och sista säsongen nu så bestämde sig han och hans kompisar som han känt forever som är lika stora och kända inom SSK som han själv att sitta ner, dem har alltid annars stått i klacken men denna gången så satt dem ner och alltid på samma platser.. så nu har en massa kompisar bestämt sig för att köpa upp hans plats för hela säsongen så att ingen annan får sätta sig på hans plats.

.. och det är inte billigt, det kostar liksom flera tusen och jag kan inte fatta hur underbara kompisar han har. Att göra en sådan sak liksom, om någon gör något liknande för mig när jag går bort så kommer jag dö lycklig, det kan jag lova er..
För Tony hade verkligen underbara kompisar och jag vill speciellt tacka Göran a.k.a Gogi som vart ett sådant starkt och självklart stöd.. och jag vill att ni alla ska veta att vi känner eran närvaro hos oss. Vi har alla gråtit utav lycka och stolthet när vi såg klubben för Tony på facebook med över 100 medlemmar, liksom hur fina människor har han inte rumt om sig.
Tony.. jag behöver dig brevid mig, som ett stödjande pelare och en del utav mitt hjärta. Våra barn skulle leka tillsammans, vi skulle göra så mycket i livet tillsammans, fira så mycket tillsammans m.m och nu är det över. Jag vet att du finns runt mig och jag ber dig att visa dig så ofta du kan.. du vet att jag är så jäkla involverad i det ockulta så nästa gång jag kör anden i glaset så är det bäst för dig att du är där!

Sitter iaf här nu med din tröja i knät, den luktar Tony och jag kan inte sluta krama den.. den luktar dig, och jag önskar bara att du vora här och fyllde upp hela tröjan.. Mamma frågade för en stund sen som jag ville se dig en sista gång och jag är så jäkla kluven att jag börjar gråta, bröt aldelles nyss ihop när morsan frågade om det.

Jag vill ju se dig en sista gång och verkligen få ta farväl, få pussa dig och krama dig en sista gång men är även rädd att det inte kommer vara du. Du var värme identifierad och nu när du kommer ligga där kall och blek så vet jag inte om jag kommer klara av att se den bilden av dig, se dig liggandes där utan din glöd, se dig liggandes där utan allt det som är du liksom. Du får inte ha lämnat mig, mig.. din egna lilla Guss som du kallade mig när jag föddes. Den lilla tjocka råttan i askungen.. och som du senare kallat mig konstant för löken, din egna lilla löken, eftersom du tycker att jag bara ligger och "lökar" hela tiden.. Du måste finnas här, jag tror inte att jag överlever utan dig, din värme, ditt ljus, din kärlek och din omtänksamhet!

Jag skulle kunna skriva lika mycket som jag skrivit nu om igen fast med helt ny text och innehåll men känns som om att det aldrig kommer ta slut.. du var en sån underbar person och jag vet inte vart jag skulle sluta liksom. Jag vet bara att jag älskar dig över hela mitt hjärta, du är en utav de finaste människorna jag någonsin kommer ha träffat och jag vill verligen inte missta dig. Jag sitter och väntar på att ett mirakel ska hända, att jag ska vakna upp i Ungern och att min farbror ska komma och be oss att gå till telefonen och sedan höra mamma säga: jag har någon som vill prata med er och sedan höra dig säga hallå i andra änden. Varför kan det inte vara så ? Alla säger samma sak:  varför du ? Varför någon som dig och inte någon idiot till människa ?

Jag vill inte sluta skriva för det känns som om att jag stänger ner ett kapitel då men så är det verkligen inte.. jag älskar dig för mycket för att kunna sluta tänka på det, sluta kunna fundera över allt som hänt och försöka förstå allt. Jag älskar dig bror.. vi möts snart åter igen.. har alltid sagt att jag aldrig vart rädd för döden, bara eventuellt de 5 min före döden.. men nu skiter jag it  -  KOM OCH TA MIG DÅ FITTGUBBE I KÅPA OCH LIE!! För jag vet att du kommer stå där, lysandes som en ängel och ta emot mig och då gör det inget. YOU HAVE NOTHING ON ME! YOU CAN'T BREAK ME, KILL ME AND YOU'LL JUST THROW ME FROM ONE WONDERFULL PLACE TO ANOTHER!!!


IIIII'M SUUUUROOOOUUNDEED BYYY LOOOOOVEEEE MOOTHEER FUUUCKEEEER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kära Mullis,
vila i frid min underbaraste ängel..
du var ett utav det finaste i mitt liv och ingen kommer kunna överträffa dig!

Kommentarer
Postat av: Camilla (gamla grannen)

Niklas, finare text har jag aldrig läst om någon. Och jag minns hur mkt du älskade din bror, förlåt, älskar! Allt jag tänkt sedan jag fick reda på vad som hänt var: "Hur mår Niklas? Och systrarna? Och Karin?" Mamma sa direkt när hon berättade det, "Det första jag tänkte var Karin!" Så även om vi aldrig varit riktigt tajta med er familj, så finns våra tankar hos er! Och kommer alltid finnas där! Ge din mamma och dina syskon kramar från familjen Örnberg! Du får också en kram! Ha det bra!

2008-08-08 @ 11:53:48
Postat av: Gogi

Niklas, riktigt fint skrivet.

Är mållös och tårarna rinner nedför min kind, vet inte vad jag mer ska skriva.



// Gogi

2008-08-08 @ 14:56:22
URL: http://www.gogs.wordpress.com
Postat av: Mattias Petranyi

alltså jag läste hela texten blev hur gråtfärdig som helst men jag minns på på eran fest så va han dj....blir helt förstörd förstår helt o hållet kussen....är skakis av bara skriva kommentaren.....men behöver du prata så är du väldigt hjärtligt välkommen du vet din ungerska del av släkten samt den svenska delen kommer alltid att vara vid din o melinda rent av allas sida:D

2008-08-08 @ 15:23:03
Postat av: Linda

Gud vad rörd jag blir..så fint skrivet...Tony är saknad och han finns med i våra hjärtan som en sån fin person han var...Vila i frid min vän @--;--

2008-08-08 @ 16:20:47
Postat av: Therese

Jätte fint skrivet Niklas.. Han kämpade tappert och kommer alltid finnas i våra hjärtan... Vila i frid grabben... Kram Tessa

2008-08-08 @ 18:45:00
Postat av: Marina

Tårarna kan inte sluta rinna medans jag läser din text...

Så fort jag ser Tony eller tänker på honom så har han alltid ett leedne på läpparna, alltid glad, smart, rolig och ett hjärta (som du själv sa) stort som han själv...

Världen har aldrig varit så orättvis som nu...

Kram marina

2008-08-09 @ 01:46:23
URL: http://marinassk.blogg.se/
Postat av: Lena

Gud vad jag grinar. Även fast jag inte kände honom, bara träffat honom på jobbet under några veckor. Jag lider verkligen med er som stod honom nära.

2008-08-09 @ 16:00:12
URL: http://boktok.blogg.se/
Postat av: Monica

Vilken otroligt fin text. Kände inte Tony, har bara träffat honom en gång. Det va på midsommardagen i Taxinge. Men han gjorde dock intryck på mig denna ynka gång. En otroligt glad o trevlig människa. Lider med er!

2008-08-11 @ 17:47:51
Postat av: stéphie

Niklas beby, din text är fruktansvärt fint skriven.

mina minnen jag har från Tony är att han alltid var glad.

lider verkligen med dig o din familj beby.

rip.

2008-08-15 @ 21:50:00
Postat av: jen

Så otroligt fint skrivet och jag kan bara hålla med om allt du skrivit.. Älskade bror! Tårarna rinner sakt ner för kinderna..

Och det finns verkligen inget negativt att skriva om honom - helt underbar! Ställde alltid upp och fannd där för en.

Vi har lätt världens bästa bror <3

Kramar

2008-08-21 @ 13:15:26
Postat av: Sandra, bara en ifrån världens människor

Inte för att jag känner dig, eller någon människa överhuvudtaget runt omkring dig. Men jag läste texten ändå rakt igenom. Och så fint, har jag ALDRIG läst om någon som gått bort.. Hade det varit min bror, hade jag inte kunnat skriva något sånt, inte så oerhört långt iallafall.

Även om vi två inte har hamnat i samma situvation, så ska du veta att vi båda börjar skolan med PROBLEM/SORG (och inte med glädje som annars).



Försök o ta varm chokladmjölk eller nått annat du älskar att dricka, o bara försök låta sorgen sjunka sakta in i dig.. Mer än annat kan man inte göra för att hjälpa sig själv. Man läks tillslut<3



Kramar/Sandra, en av alla människor i världen.

2008-08-30 @ 00:14:29
Postat av: Anna (grandma :P)

Niklas... jag visste ju att din bror hade dött och att han betytt mkt för dig. Men innan jag läste det här hade jag ingen aning om hur mkt. Det var en sån vacker text om din sorg och din saknad, men framförallt din kärlek till din bror. Du och jag har känt varandra knappt ett år - eller nu är det kanske ett år? Men jag känner ändå på mig att du är en keeper. Jag ska iaf se till att du alltid kommer finnas i mitt liv, för du är en av de starkaste, vackraste människorna jag träffat. Och du kan bli precis vad du vill! Man ser det i det du skriver, hur styrkan han gav dig, fortfarande finns i dig. Åk till New York och få miss Murakami att tappa hakan. För finare, coolare, mer bad ass dansare kommer hon aldrig att få! <3

2011-07-28 @ 00:43:09
Postat av: Dessi

Va fint skrivet Niklas, Otroligt fint att du får ut dina känslor i ord, det är inte alltid så lätt. Många styrkekramar till dig vännen.

Kramar Dessi

2011-07-28 @ 00:53:51
URL: http://emmadesire.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0