VINNIE THE VINO!

En myskväll med ljus tända, nära och kära och ett glas vin.
... kan det blir mer perfekt ( ? )


Så, nu hade jag ju då tänkt lägga upp min top-4-lista-på-vita-viner och som sagt: den är inte alls extremt utan detta är typ riktiga basic fruktiga viner som alla praktiskt taget dricker eller gillar men jag har trots allt haft folk som frågat "vet du vad man kan dricka för vitt vin på en tjej middag för jag dricker typ aldrig vin ?". Inte för att jag är känd för att dricka vin utan det är mest frågor på måfå så då tänkte jag, ahmen då kan jag ju kanske hjälpa ändå. Alla viner är "frukt-viner" så detta är mer ett urval inom den kategorin  :) 

  • Chapel Hill Rhine Riesling Sauvignon Blanc :

    Den typ absoluta! I vått och torrt så finns den alltid på mitt bord och det är den första jag verkligen gillade. TACK MOSTER FÖR ATT DU INTRODUCERADE DEN FÖR MIG  <3  Att den kommer från Ungern ( tror t.o.m att den görs typ 1 mil från mitt hus hehe ) är ju såklart för mig ett mega plus, kultur + hemmakärlek och liten buzz i huvudet är ju perfekt. Fruktig, godast ljummen då smakar den mest. Smakar väldigt druvigt, päronaktig och söt. Box är det ultimata: 3000ml, 169;-
  • Husets Spanska Vita

    Jätta gott vin när man inte riktigt har för höga krav eller för tjock plånbok, om man bara sitter hemma eller bara ska sticka iväg någonstans lite snabbt. Spanskt vin med smak utav äpple och päron, väldigt fruktig smak. God "mellankylig", ståendes i svalen. Priset är även ett utav plussen: 1000ml, 52;-
  • Black Tower Rivaner

    Fruktig eventuellt ett litet inslag av surhet! Ska serveras kyld, inte iskall eller ljumen - Bara plain kyld. Denna är ny för mig men jag blev förälskad på en gång, jag vet inte om jag kanske hade käkat en massa salt just innan ( cupcakes.. hmm, de är väl sött om något ? ) men det blev som en frukt explosion i munnen. Tips: Vill ni verkligen framhäva fruktigheten i ett vin så käka något salt innan, jag älskar oliver vilket är väldigt salt så att dricka vin efter att ha käkat oliver ger en stor kontrast. Tror dock inte att man ska käka rent salt, det kan nog förstöra vinet lite, käka hellre något med salt i smaken och inget som fastnar i tänderna för då kan smaken från det du käkat förstöra vinet. Box, 300ml, 179;- 

  • Guntrum Riesling

    Riktigt söt, inte alls sliskig men slinker ner lika lätt som läsk - väldigt uppfriskande. Farlig om man inte tänker på att det faktiskt är vin. Som Black Tower ska denna också serveras kyld. Drack denna för en vecka sen och som BT så blev jag förälskad, och kan säga att glasen slinker ner ganska lätt. Så det ska man akta sig för  ^^ 



    ( ikoner o.s.v är från systembolaget.se, allt för att göra valet lättare för er )


Kommentarer
Postat av: Gunillisch

Kanon, det sista ska jag prova.



Tack snälla ni för besöket idag. Det är så mysigt!

2009-09-18 @ 15:20:42
URL: http://igelstaluckan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0